#1 | Myanmar (2016): The Golden Rock i la capital fantasma Naypyidaw

Des de Bangkok tramitem la visa birmana a l’embaixada de Myanmar. Tenim la mala sort de fer-ho el dia que s’inauguren les noves taxes. La burrocràcia es revaloritza i ara les tarifes s’han duplicat. No ens queda més remei que passar pel tub. (Modalitat “same-day” 2500 bahts, uns 66€)

"Pont de l'Amistat", a Mae Sot, única frontera terrestre oberta a dia d'avui entre Tailàndia i Myanmar
“Pont de l’Amistat”, a Mae Sot, una de les poques fronteres terrestres obertes durant desembre 2016 entre Tailàndia (esquerra)  i Myanmar (dreta).

Els primers instants passejant per l’antiga Birmània ja delaten una nova realitat. Detectem un alfabet arrodonit i absolutament indesxifrable, el birmà (d’origen tibetà) ben diferent al tailandès. També observem les dones amb la cara pintada d’un groc blanquinós. Més tard descobrirem que s’anomena thanaka, un cosmètic obtingut de la fusta d’aquest arbre que barrejada amb aigua crea una pasta utilitzada per embellir i protegir del sol a dones, homes i infants.

Ens dirigirem cap a Kyaiktiyo per a visitar de bon matí la Golden Rock, una pedra sagrada que desafia la gravetat i que ha superat diversos terratrèmols mantenint-se immòbil. Comprem els tickets enmig del carrer. A priori negociem amb certa desconfiança, escaldats com veníem de Tailàndia, però Mae Sot, està allunyada dels circuits turístics i la gent ens ofereix preus raonables sense tergiversacions. Agraïm la honestedat i fem nit a Kinpun (poble dormitori per agafar transport cap a la muntanya on està Kyaiktiyo). El bus ens deixa tirats a un poblat desconegut i desert. Afortunadament uns vilatans ens pugen a la moto i circulem de matinada amb els motxillots cap a una guesthouse. La relació qualitat preu és indignant. Un antre sòrdid per un preu desproporcionat. I és que Myanmar lentament està obrint-se al turisme i cicatritzant les ferides de tants anys de dictadura militar (1964-2011). És un país encara fortament militaritzat on hi ha moltes zones restringides, hermètiques a l’exterior i democràticament opaques. Les zones accessibles pels foranis estan acotades dins d’un circuit turístic i l’estat selecciona els negocis que poden allotjar turistes i els fa pagar preus alts. De la mateixa manera, durant tot el viatge haurem de pagar entrances fees pel sol fet de trepitjar un espai pertanyent al maleït circuit turístic. Ens fa ràbia però atenem al context de la història i comprenem les dificultats que ha hagut d’encarar aquest país bellíssim i maltractat per una junta militar corrupta que va permetre celebrar eleccions en dues ocasions. A la primera (1990) els militars van patir una contundent derrota i van decidir ignorar els resultats. A la segona (2010) van tornar a perdre i van il·legalitzar la oposició, la Lliga Nacional per la Democràcia. Finalment la junta militar es va dissoldre al 2011 i van inaugurar el vigent govern. Malgrat tot, els militars segueixen tenint una presència al carrer i uns quants escons al govern.

Golden Rock
Kyaiktiyo Pagoda, més coneguda com a Golden Rock, és el tercer temple budista més important de Myanmar, després de la Shwedagon Pagoda (Yangon) i la Mahamudi Pagoda (Mandalay). Alberga un cabell original de Buddha que segons la llegenda, la manté en equilibri. Només els homes poden acostar-s’hi i fregar pa d’or i resar. Per accedir-hi cal descalçar-se sense mitjons i caminar per tota l’àrea fins la pedra. L’experiència és mística i insalubre a parts iguals.
Thanaka
Fulles de betel. Per sí sola la fulla té propietats saludables (millora diarrees, ferides, asma, halitosis) però ells la barregen amb tabac. És probablement la droga més extesa. Sobretot els homes, es passen tot el dia mastegant-la i escupint saliva vermella.
Betel
El thanaka surt de la fusta de l’arbre i la molen i barregen amb aigua. A la imatge el venen ja preparat en un pot, però normalment molen la fusta i ho preparen directament del tronc. El 99% de les dones i nens s’embadurnen la cara amb aquest cosmètic. Nosaltres ho vam provar i quan s’asseca sembla que portis fang.
Birra
Cervesa autòctona. És molt suau.

Ens dirigim cap el nord direcció Mandalay. Abans però decidim fer la única incursió fora del circuit turístic: entrem a la capital del país, Naypyidaw. Es tracta de la nova capital (abans ho era Yangon, antigament anomenada Rangoon). El govern va desplaçar la capital cap a l’interior (evitant la costa) per protegir-se de possibles atacs per mar. Bàsicament és ciutat fantasma, on només hi ha ministeris i una pagoda gegant pagada a cop de talonari. No és aconsellable passar-hi la nit, ja que només hi ha algun hotel de luxe i s’ha de reservar amb antel·lació. Nosaltres hi arribem en bus i a les 04:30h pul·lulem com zombies per la ciutat-desert. Davant la impossibilitat d’aconseguir una moto, negociem amb un paio que ens farà de guia i passem un intens matí, abans d’agafar un tren cap a Mandalay.

Autopistes buits
Autopistes desproporcionats de 10 carrils a banda i banda. La ciutat és famosa per l’excel·lèǹcia en la gestió del trànsit i la manca de congestions.
Pàgina naypyidaw
Uppatasanti Pagoda, té 10 anys d’antiguitat, és 30 cm. menys alta que la de la ex-capital Yangon i està custodiada per uns elefants engabiats a l’entrada.
Pppp
Un monjo budista ens convida a fer una pregària i ens ensenya un suposat pèl milenari pertanyent a Buddha. L’Anna no el pot tocar perquè té úter. Jo el toco i el pèl misteriosament comença a moure’s entre els meus dits.
Tentempie
Parada per esmorzar amb el nostre guia, el Tin.

Ens preguntem si a la capital només hi treballen funcionaris i diplomàtics o si també hi ha birmans en algun barri més popular. Afortunadament la ciutat fantasma recupera la sang a les venes i el nostre particular guia ens porta a un mercat local on hi trobem el caliu i bullici al que ens té acostumats Àsia.

Peixateria al mercat local de Naypyidaw

Després d’assetjar a preguntes a en Tim, finalment ens obra les portes de casa seva i ens convida a un te tarik i unes pastes.

Ppppp
En Tin i la seva filla, amb tanakha a la cara.

Marxem de la capital amb la sensació d’estar desgranant la història d’un país que es desperta de la repressió, però que inclús a dia d’avui encara incompleix drets humans perseguint a minories ètniques com és el cas dels karen, els quals malviuen confinats en camps de refugiats a Tailàndia.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.